انواع روش های ارتودنسی

اجزا دستگاه ثابت ارتودنسی
اجزای دستگاه ثابت ارتودنسی
آوریل 30, 2020
ارتودنسی لینگوال
ارتودنسی لینگوال
جولای 9, 2020
اجزا دستگاه ثابت ارتودنسی
اجزای دستگاه ثابت ارتودنسی
آوریل 30, 2020
ارتودنسی لینگوال
ارتودنسی لینگوال
جولای 9, 2020

انواع روش های ارتودنسی

ارتودنسی از متداول ترین درمان های زیبایی دندانپزشکی است که روش های مختلفی طبق تشخیص پزشک برای انجام آن وجود دارد در این مطلب انواع روش های ارتودنسی را به بحث میگذاریم.

دو روش کلی ارتودنسی وجود دارد ثابت و متحرک و در این میان هرکدام از این روش های ارتودنسی را میتوان به شکل نامرئی انجام داد .

1-ارتودنسی ثابت (Fixed orthodontics)

ارتودنسی ثابت پرکاربردترین روش ارتودنسی است که دستگاهی  در دهان بیمار قرار میگیرد که بیمار نمیتواند این دستگاه را از دهان خود خارج کند.

در این دستگاه سیمی مفتولی مانند به وسیله  نگین های براکت به دندان متصل می شود . که در مدت زمان طول درمان برخلاخ ارتودنسی متحرک نیاز نیست بیمار کار خاصی و همکاری خاصی داشته باشد.

درمان ارتودنسی ثابت به طور متوسط دو سال طول میکشد  ولی براساس نوع مراقبت  بیمار و شدت درهم بودن فک و دندان بیمار  ممکن است  بیشتر شود.

2-ارتودنسی متحرک (Removable orthodontics)

در این روش ارتودنسی بیمار می تواند دستگاه را به راحتی خارج کند و دوباره بگذارد . خود ارتودنسی متحرک شامل دو دسته است گروه اول ارتودنسی متحرک که برای حرکات جزئی استفاده می شود  و گروه دیگر برای رفع مشکلات  فکی مانند عقب بودن یا جلو بودن  فک پایین یا بالا به کار می رود. از دستگاههای متحرک برای مرتب کردن دندانها در شرایطی استفاده می شود که یا بی نظمی دندانها کم است و یا سن بیمار برای انجام درمان ارتودنسی ثابت است که دندان ها او به طور کامل در نیامده اند. معمولاً پزشک متخصص ارتودنسی توصیه میکند بین 14 تا 16 ساعت ارتودنسی متحرک در دهان گذاشته شود.

بیشتر بخوانید:  ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی نامرئی

برخی از افراد خصوصا نوجوانان و جوانان ارتودنسی را به این دلیل که پیداست دوست ندارند و زیر بار درمان نمی روند.امروزه با پیشرفت تکنولوژی  انواع روش های ارتودنسی  مدرنی  برای کاهش دیده شدن دستگاههای ارتودنسی ارائه شده است که از بارز ترین آن ها ارتودنسی لینگوال (دستگاه در قسمت پشت دندان ها ) قرار میگیرد ، از دیگر روش های ارتودنسی براکت سرامیکی یا شیشه ای یا کامپوزیتی که هم رنگ دندان می باشد و یا ارتودنسی با پلاک های بی رنگ  که در اصطلاح به آن  Invisalign می گویند ، می باشند .

انواع ارتودنسی نامرئی

۳روش برای انجام ارتودنسی نامرئی وجود دارد.

ارتودنسی با روش دیمون (Damon) از روش های ثابت است

در این روش براکت ها قابلیت باز و بسته شدن خودکار دارند. به عبارت دیگر سیم ارتودنسی بدون نیاز به کش یا گره استیل روی براکت ها نگه داشته می شود. براکت درب کوچکی دارد که پس از قرارگیری سیم داخل آن بسته می شود.

ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف  (Invisalign )

این روش از ارتودنسی متحرک که بسیار پر هزینه است از قالب هایی از دندان به ششکل طلق مانند استفاده میکند که برای رفع ناهنجاری های بسیار کم مورد استفاده قرار میگیرد. در این نوع ارتودنسی پلاک‌های شفاف مختص دندان‌هایتان تهیه می‌نماید. این پلاک‌های شفاف از طریق تصویربرداری سه‌بعدی که توسط کامپیوترهای پیشرفته صورت می‌گیرد طراحی و تولید می‌شوند

ارتودنسی با براکت های هم رنگ دندان

گاهی اوقات در روش ارتودنسی ثابت از براکت هایی از جنس شیشه و سرامیک  و یا کامپوزیت های همرنگ دندان استفاده می کنند که کمتر دیده می شود .

بیشتر بخوانید:  دکتر ارتودنسی خرم آباد

در این روش سیم ارتودنسی که از بین براکت های سرامیکی گذرانده می شود ، کاملا معلوم است  و اگر بیمار مایل باشد می شود از سیم روکش دار سفید همرنگ استفاده شود.

ارتودنسی لینگوال (Lingual orthodontics)

در روش لینگوال از انواع روش های ارتودنسی ،از روش های ثابت ارتودنسی  اجزا یا دستگاهها در پشت دندانها قرار می گیرد . جنس براکت ها در این روش ارتودنسی فلزی است ولی چون  پشت دندانها قرار می گیرد دستگاههای لینگوال دیده نمی شود .

بهترین دندانپزشک زیبایی در خرم آباد | متخصص ارتودنسی خرم آباد | بهترین متخصص ارتودنسی خرم آباد | دکتر ارتودنسی خرم آباد | ارتودنسی خرم آباد | متخصص ارتودنسی خوب در خرم آباد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button