اجزای دستگاه ثابت ارتودنسی

قیمت ارتودنسی دندان در خرم اباد
قیمت ارتودنسی دندان در خرم اباد
آوریل 21, 2020
انواع روش های ارتودنسی
انواع روش های ارتودنسی
می 13, 2020
قیمت ارتودنسی دندان در خرم اباد
قیمت ارتودنسی دندان در خرم اباد
آوریل 21, 2020
انواع روش های ارتودنسی
انواع روش های ارتودنسی
می 13, 2020

اجزای دستگاه ثابت ارتودنسی

اجزای دستگاه ثابت ارتودنسی

بریس ها رایج ترین دستگاه ارتودنسی هستند. آنها امکان کنترل حرکت دندان ها را در سه بعد فراهم می کنند. این دستگاه به همراه استفاده از وسایل کمکی ، طیف گسترده ای از گزینه های درمانی را قادر می سازد دندان های شما را صاف کرده ، بنابراین عملکرد و زیبایی لبخند شما را بهبود می بخشد.اما ارتودنسی ثابت که متداول ترین و محبوب ترین نوع ارتودنسی است که درجه بسیار بالایی از موفقیت را دارد در این مقاله به شناخت اجزای ثابت ارتودنسی می پردازیم:

بریس ها ، برای رفع طیف گسترده ای از مشکلات دندانپزشکی  به عنوان مثال صاف کردن دندان هایی که کج هستند یا حالت بیرون آمده دارند، استفاده می شوند. به عنوان وسایل ارتودنسی ثابت شناخته می شوند ، اجزای دستگاه ثابت ارتودنسی شامل براکت ها ، سیم ارتودنسی ، حلقه کشی یا لیگاچور ، یا پیوندهای الاستیک ، و اجزای کمکی مانند زنجیره پلاستیکی ، فنر مارپیچی و قلاب ارتودنسی و حلقه فلزی است که توسط متخصص ارتودنسی بر روی دندان ها قرار می گیرد.

 

براکت های ارتودنسی(Brackets)

براکت های ارتودنسی به سطح دندان ها چسبیده می شوند  تا سیم های ارتودنسی از میان آن ها عبور کند. این براکت ها دارای ویژگی های داخلی برای کنترل حرکت و زاویه دندان ها هستند. که حلقه های کشی یا لیگاچور سیم و براکت را به هم وصل میکند  و امکان کنترل حرکت دندان ها را فراهم می آورد. در اینجاست که دندانپزشک پیوندهای الاستیک  یا استیل  به نام لیگاچور را که سیم را به براکت ایمن می کند وصل می کند و بعضی براکت خود دارای طراحی لیگاچور را دارند و شامل یک اسلات است که سیم ارتودنسی از آن رد می شود هستند .

بیشتر بخوانید:  ارتودنسی یک فک 

 

سیم های ارتودنسی(Arckwire)

هنگامی که براکت های ارتودنسی روی دندان ها ب سیمان مخصوص چسبانده می شوند ، برای شروع درمان باید یک سیم در داخل شکاف های براکت ها قرار گیرد. سیمهای قوس به اشکال مختلفی از جمله گرد ، مربع و مستطیل و در جنس های مختلفی از قبیل نیکل ، تیتانیوم ، استیل ضدزنگ و بتا تیتانیوم انخابمی شوند. انتخاب سیم خاص برای استفاده تا حد زیادی به مرحله درمان و نوع حرکت مورد نیاز دندان بستگی دارد.

 

حلقه کشی یا لیگاچور(Elastic ligatures)

هنگامی که سیم ارتودنسی در شکاف براکت ارتودنسی قرار گرفت ، باید در محل با یک پیوند پلاستیکی یا فولاد ضدزنگ ایمن شود. برخی از براکت ها که به عنوان براکت های خود لیگاچور شناخته می شوند  که نیازی به پیوند ندارند.

این پیوندهای الاستومری در رنگهای مختلفی هستند و در هر بازدید تغییر می کنند.

 

پیوندهای الاستیک با قلاب(hook)

بین دو یا چند براکت قرار می گیرد و در درجه اول برای بستن فضای بین دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد اما می تواند برای اهداف دیگری مانند چرخاندن دندان نیز استفاده شود.

نوارهای الاستیکی هستند که برای اعمال نیرویی بین فک های فوقانی و تحتانی برای حرکت دندان ها و تا حدودی بازگردانی فک ها به جای خود استفاده می شوند. پیکربندی این الاستیک به برنامه درمانی بستگی دارد.

فنر سیم پیچ

فنر سیم پیچ    یکی دیگر از اجزای کمکی است که برای باز کردن فضای داخل فک استفاده می شود. دندانپزشک فنر سیم پیچ را آماده می کند و سپس آن را بین دندان هایی که برای درمان قرار می گیرند فشرده می کند و به آرامی بین دندان ها باز می شود.

بیشتر بخوانید:  مدت زمان صاف شدن دندانها در ارتودنسی چقدر است؟

برای نتایج موفق و عالی ارتودنسی در خرم آباد و گرفتن نوبت مشاوره با مطب دکتر وحید نوراللهی متخصص ارتودنسی  تماس حاصل نمایید.

بهترین دندانپزشک زیبایی در خرم آباد | متخصص ارتودنسی خرم آباد | بهترین متخصص ارتودنسی خرم آباد | دکتر ارتودنسی خرم آباد | ارتودنسی خرم آباد | متخصص ارتودنسی خوب در خرم آباد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button