درمان دندان های شلوغ و نامنظم

انواع ارتودنسی
انواع ارتودنسی که می توانید با توجه به تشخیص دندانپزشک انجام دهید چیست ؟
ژانویه 6, 2021
بریس های هاولی
بریس های هاولی و آشنایی با این روش ارتودنسی
ژانویه 21, 2021
انواع ارتودنسی
انواع ارتودنسی که می توانید با توجه به تشخیص دندانپزشک انجام دهید چیست ؟
ژانویه 6, 2021
بریس های هاولی
بریس های هاولی و آشنایی با این روش ارتودنسی
ژانویه 21, 2021

درمان دندان های شلوغ و نامنظم

درمان دندان های شلوغ و نامنظم چگونه انجام میپذیرد ؟

درمان دندان های شلوغ و نامنظم :  دندان های کج یا شلوغ دندان معمولاً در کودکان ، بزرگسالان و افراد مسن دیده می شود. وقتی دندان ها به سمتی روی می آورند و رویش می یابند که روی هم قرار می گیرند ، پیچ می خورند ، زاویه می گیرند یا می چرخند ، شلوغ ، کج یا نامرتب می شوند.

در ردیف بالا ، نشانه های شایع ازدحام دندان های جلو  دندان هایی هستند که به صورت نشسته و به سمت بالا قرار دارند. در فک پایین ، دندانهای جلوی همپوشانی شده بسیار شایع است. این ازدحام دندان ها در صورت عدم توجه به افزایش سن ، بیشتر بدتر می شود.

چنین مواردی در مورد آرایش دندان ها نه تنها لبخند شما را خراب می کند بلکه در طولانی مدت می تواند منجر به چندین مشکل بهداشت دهان و دندان شود. بیایید ببینیم  که علل شایع ، مسائل مرتبط ، گزینه های درمان ارتودنسی و مزایای رفع نامرتب ، شلوغ یا کج دندان چیست .

درمان دندان های شلوغ و نامنظم

رفتارهای تکراری نادرست

رفتارهای تکراری مانند مکیدن انگشت شست یا پستانک ، رانش زبان یا تنفس طولانی مدت با دهان می تواند دندان های شیری را از موقعیت اصلی خارج کند و از این رو نامرتب می شوند. گاهی اوقات ، دندان های موقت در کودکان به دلیل کج بودن بیش از حد لازم برای پر کردن فضای لثه ، به موقعیت های کج منتقل می شوند.

درمان دندان های شلوغ و نامنظم

رژیم غذایی

غذای نرم یا فرآوری شده اگر بیش از حد طی چندین سال مصرف شود ، میزان جویدن را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. این تغییر باعث تغییر اندازه فک جمعی و کوچکتر شدن آن شده است. اعتقاد بر این است که فک کوتاهتر معمولاً باعث ایجاد دندانهای نامرتب ، شلوغ یا کج دندان می شود. علاوه بر این ، تغذیه نامناسب ، به ویژه در کودکان ، ممکن است منجر به پوسیدگی دندان و رشد کافی دندان نشود ، که هر دو عامل بالقوه دندان های کج هستند.

درمان دندان های شلوغ و نامنظم

مال اکلوژن

هنگامی که فک بسته می شود و دندانهای هر دو فک به خوبی بر روی یکدیگر قرار نمی گیرند ، وضعیت حاصل به عنوان بدشکلی یا نامرتب بودن فک شناخته می شود. انواع مختلف آن شامل آندربایت و اوربایت است. در یک آندربایت ، دندانهای جلویی پایین تر با فاصله از دندانهای جلویی فوقانی بیرون می آیند. در حالی که در یک اوربیت ، دندانهای جلوی بالایی از دندانهای جلویی پایین خارج می شوند.

درمان دندان های شلوغ و نامنظم

ژنتیک

اگر یکی از والدین یا هر دو دندانشان کج یا شلوغ باشد ، ممکن است کودک نیز همین مسئله را داشته باشد.

چرا دندان های کج بد هستند و مسائل مرتبط با پیش آمدن آن کدامند؟

درمان دندان های شلوغ و نامنظم  در افرادی که دندان های کج دارند و اغلب با موارد زیر روبرو می شوند:

درمان دندان های شلوغ و نامنظم

بهداشت دهان

تمیز کردن کامل دندان ها دشوار می شود ، به همین دلیل ممکن است ذرات غذا بین شکاف ها گیر کنند. این ممکن است منجر به پوسیدگی و بیماری های لثه شود. اگر به مدت طولانی نادیده گرفته شود ، ممکن است بیماری های لثه به پریودنتیت تبدیل شود – نوع شدیدتری از عفونت که می تواند به بافت لثه ، دندان ها و استخوان ها آسیب برساند.

درمان دندان های شلوغ و نامنظم توسط بهترین متخصص ارتودنسی خرم آباد

اعتماد به نفس

کیفیت زندگی می تواند تحت تأثیر قرار گیرد زیرا لبخند کج باعث کاهش اعتماد به نفس می شود و بر عزت نفس فرد را از نظر اجتماعی بی دست و پا می کند.

درمان دندان های شلوغ و نامنظم توسط بهترین متخصص ارتودنسی خرم آباد

مسائل مربوط به سلامت

اقدامات ساده مانند جویدن ممکن است دشوار شود که به نوبه خود ممکن است منجر به مشکلات هضم شود.

درمان دندان های شلوغ و نامنظم توسط بهترین متخصص ارتودنسی خرم آباد

توانایی گفتاری

در بعضی موارد ، دندان های نامرتب یا کج ممکن است بر توانایی بیان صدا تأثیر بگذارد و در نتیجه باعث ایجاد مشکلات گفتاری شود.

درمان دندان های شلوغ و نامنظم توسط بهترین متخصص ارتودنسی خرم آباد

فرسودگی بیش از حد

دندانهایی که به طور نادرست مرتب شده اند می توانند فشار بیشتری به دندانها ، لثه ها و عضلات فک وارد کنند که منجر به ساییدگی و پارگی بیش از حد آنها شود. این ممکن است منجر به کشیدگی فک ، سردردهای مزمن ، ترک خوردن دندان یا حتی اختلال مفصل گیجگاهی فکی شود.

 

1-بریس های دندانی برای  درمان دندان های شلوغ و نامنظم

این یکی از متداول ترین روش های درمانی است که مخصوصاً برای دندان هایی که به شدت شلوغ هستند ، ارائه می شود. انواع مختلف بریس موجود امروزه:

  • بریس های فلزی

    این ها از براکت و سیم تشکیل شده اند و کمی حجم دار هستند. آنها ممکن است باعث تحریک لثه و دهان یا ناراحتی شوند. با این حال ، بریس های فلزی قوی ترین و بهترین را برای دندان های بسیار شلوغ یا مشکلات پیچیده جویدن  هستند.

  • بریس های سرامیکی

    ساختار آنها شبیه بریس های فلزی است اما به رنگ دندان هستند و از این رو تقریباً نامرئی هستند. از این رو ، بریس های سرامیکی در مقایسه با بریس های فلزی از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.

  • اینویزیلاین

مهاربندهای اینویزالاین کمی گران تر هستند اما بسیار برای استفاده راحت ترند  و استفاده از آنها آسان است. آنها سینی های پلاستیکی شفاف هستند و دندان ها در این روش با سرعت کمتری  تغییر مکان دهند.

 

2-نگهدارنده ها

آنها به دو گزینه قابل جابجایی و ثابت هستند. آنها بسیار ارزان تر از بریس هستند و نیاز به مراجعه کمتر به دندانپزشک دارند.

3-روکش

اگر دندان ها کمتر کج یا شلوغ باشد ، روکش ها می توانند به راحتی آنها را برطرف کنند. آنها بیشتر یک راه حل زیبایی هستند زیرا در واقع دندان های شما را صاف نمی کنند بلکه باعث می شوند دندان ها صاف به نظر برسند. آنها پوشش های کامپوزیتی یا پرسلانی هستند که روی سطح جلوی دندان قرار می گیرند.

4-تاج ها

شامل بازسازی دندانهای زیادی است که به دنبال آن یک تاج چینی یا فلزی روی قسمت بالای دندان قرار می گیرد. آنها کمترین گزینه هستند زیرا بسیاری از دندانهای سالم باید برداشته شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button