مدت زمان صاف شدن دندانها در ارتودنسی چقدر است؟

چند ساعت بعد از ارتودنسی غذا بخوریم
چند ساعت بعد از ارتودنسی غذا بخوریم؟
فوریه 13, 2024
انواع ارتودنسی
آیا ارتودنسی دندان درد دارد؟
مارس 5, 2024
چند ساعت بعد از ارتودنسی غذا بخوریم
چند ساعت بعد از ارتودنسی غذا بخوریم؟
فوریه 13, 2024
انواع ارتودنسی
آیا ارتودنسی دندان درد دارد؟
مارس 5, 2024

مدت زمان صاف شدن دندانها در ارتودنسی چقدر است؟

یکی از متداول ‌ترین سوالات مراجعان این است که مدت زمان صاف شدن دندانها چقدر است؟ از این رو ما سعی کردیم در این مقاله تمام آنچه را که باید درباره مدت زمان ارتودنسی بدانید را توضیح دهیم و به این سوال پاسخ دهیم. مدت زمان صاف شدن دندان ها در ارتودنسی وابسته به عوامل مختلفی است و برای افراد مختلف متفاوت است؛ اینکه ارتودنسی دندان چقدر طول میکشد و تخمین مدت زمان مورد نیاز برای درمان توسط متخصص با بررسی موارد مختلف صورت میگیرد تا دندان‌های شما صاف و یک ‌دست شوند.

پیش بینی مدت زمان صاف شدن دندانها در ارتودنسی

مدت زمان صاف شدن دندان ها در ارتودنسی به عوامل متعددی بستگی دارد از جمله:

1. جایگاه اولیه دندان ها: اگر دندان‌ها در جای نامناسب قرار گرفته باشند و چینش دندانی درستی وجود نداشته باشد، مدت زمان درمان طولانی ‌تر می شود تا دندانها به موقعیت صحیح خود برسند.

2. سن بیمار: سن بیمار نیز تأثیر مهمی در مدت زمان درمان دارد. درمان ارتودنسی در بزرگسالان معمولاً نسبت به کودکان و نوجوانان طولانی‌تر است.

3. نوع درمان ارتودنسی: نوع درمانی که انتخاب می‌شود نیز در مدت زمان صاف شدن دندانها تاثیر دارد. ممکن است از ارتودنسی سنتی با براکت‌ها و سیم‌های فلزی یا از روش‌هایی همچون ارتودنسی متحرک یا پنهانی (مانند آلاینر) استفاده شود. هر یک از این روش‌ها به مدت زمان مختلفی نیاز دارند.

4. تعهد بیمار: تعهد و همکاری بیمار با دستورات و راهنمایی‌های پزشک ارتودنسی نیز بر مدت زمان درمان تأثیر دارد. رعایت صحیح براکت‌ها، استفاده منظم از آلاینرها (در صورت استفاده) و حضور به موقع در جلسات درمانی و چکاپ از جمله مواردی است که بیمار می‌بایست رعایت کند.

بیشتر بخوانید:  عکس ارتودنسی دندان

نکاتی که باید بری انجام ارتودنسی رعایت کنید

بهتر است برای انجام ارتودنسی به نکات زیر نیز در رابطه با درمان توجه نمایید:

مراجعه به یک پزشک ارتودنسی متخصص و مجرب: انتخاب یک پزشک ارتودنسی حرفه‌ای و با تجربه می‌تواند تأثیر زیادی در مدت زمان و نتیجه درمان داشته باشد.

پیروی از دستورات و راهنمایی‌های پزشک: بیمار باید دستورات پزشک ارتودنسی را به دقت رعایت کند. این شامل استفاده صحیح از وسایل درمانی، مراقبت منظم از دندان ها و حضور به موقع در جلسات ارتودنسی است.

جلسات چکاپ : در طول درمان ارتودنسی، جلسات چکاپ برای بررسی و تنظیم تغییرات لازم انجام می‌شود. حضور به موقع در این جلسات و همکاری در تنظیمات و تغییرات مورد نیاز از اهمیت بالایی برخوردار است.

همچنین، مدت زمان درمان ارتودنسی برای هر فردی متفاوت است و بر اساس پیش بینی پزشک ارتودنسی و تغییرات روزانه در دندان‌ها و فک‌ها تعیین می شود. احتمال دارد برنامه درمانی در طول مدت زمان درمان تغییر کند و بهبود‌های قابل توجهی در طول زمان ایجاد شود.

مدت زمان صاف شدن دندانها در ارتودنسی

برای بدست آوردن پاسخ دقیق‌تر در مورد مدت زمان صاف شدن دندانها در ارتودنسی ، بهتر است با پزشک ارتودنسی خود مشورت کنید. متخصص می‌تواند بر اساس شرایط شما و برنامه درمانی خودتان، مدت زمان مورد نیاز برای صاف شدن دندان ها را به شما ارائه دهد.

مدت زمان صاف شدن دندانها در ارتودنسی چقدر است؟

مدت زمان ارتودنسی برای صاف شدن دندان ها ، در یک بازه زمانی 6 الی 36 ماهه به طول می انجامد، که زمان دقیق آن برای هر فرد پس از معاینه و بررسی کامل توسط پزشک متخصص تعیین می‌شود.

با توجه به اینکه برای هر فرد یک روش درمانی منحصر به فرد وجود دارد، بهتر است با پزشک ارتودنسی خود در مورد مدت زمان مورد انتظار برای صاف شدن دندانها صحبت کنید. پزشک شما می‌تواند با بررسی پرونده پزشکیتان به شما زمان بندی دقیق تری در این خصوص ارائه دهد.

بیشتر بخوانید:  بستن فاصله دندان جلویی

مقایسه مدت زمان ارتودنسی بزرگسالان با مدت زمان ارتودنسی نوجوانان

به طور کلی مدت زمان صاف شدن دندانها در ارتودنسی برای بزرگسالان بسته به دلایل زیر کمی بیشتر از نوجوانان طول می‌کشد.

رشد استخوانی

در دوران نوجوانی، استخوان‌ها هنوز در حال رشد هستند و انعطاف‌پذیری بیشتری دارند. این امر جابجایی دندان‌ها را آسان‌ و سریع ‌تر می‌کند در حالی که در بزرگسالان، استخوان‌ها به طور کامل رشد کرده‌ و جابجایی دندان‌ها دشوارتر میشود.

مشکلات پیچیده ‌تر

بزرگسالان ممکن است مشکلات پیچیده‌تری مانند تحلیل لثه، بیماری‌های لثه، یا مشکلات فکی داشته باشند که به زمان بیشتری برای درمان نیاز دارد.

عدم همکاری

نوجوانان معمولا در رعایت دستورات ارتودنتیست مانند استفاده از کش‌های ارتودنسی یا مراقبت‌های بهداشت دهان و دندان دقیق‌تر هستند.

با این حال، این به این معنی نیست که ارتودنسی برای بزرگسالان طولانی و بی اثر است . با پیشرفت‌ تکنولوژی، درمان ارتودنسی در بزرگسالان سریع‌تر و راحت‌تر از گذشته شده است.

متوسط زمان درمان ارتودنسی

نوجوانان: 18 تا 24 ماه
بزرگسالان: 24 تا 36 ماه

چه عواملی بر مدت زمان ارتودنسی تاثیر می گذارد؟

سن: هر چه سن فرد بیشتر باشد، درمان ارتودنسی به طور کلی بیشتر طول می‌کشد.

شرایط فرد: مشکلات پیچیده‌تر مانند ناهنجاری‌های فکی به زمان بیشتری برای درمان نیاز دارند.

نوع بریس: در دانش پزشکی Brace یک وسیله چند جزئی است که برای حمایت از ارگان های آسیب دیده استفاده می شود. بریس ارتودنسی یک وسیله یا ابزار چند جزئی است که برای واداشتن دندان ها به مرتب شدن کاربرد دارند. ترکیب اجزای آن با هم در نهایت به مرور زمان باعث مرتب شدن دندان ها می شود. بریس‌های فلزی سنتی معمولاً سریع‌تر از بریس‌های سرامیکی یا لینگوال عمل می‌کنند.

میزان همکاری بیمار: بیمارانی که به طور کامل با دستورات ارتودنتیست خود عمل می‌کنند، معمولاً نتایج سریع‌تر را مشاهده می‌کنند.

بیشتر بخوانید:  ارتودنسی دندان برای چه کسانی است؟

اگر به دنبال ارتودنسی هستید، مهم است که با یک متخصص ارتودنسی مشورت کنید تا بهترین گزینه درمانی را برای شما تعیین کند.

تاثیر مصرف داروها بر مدت زمان ارتودنسی

نکاتی برای کاهش مدت زمان ارتودنسی در بزرگسالان

  • بهداشت دهان و دندان را به طور کامل رعایت کنید.
  • از کش‌های ارتودنسی طبق دستور پزشک خود استفاده کنید.
  • در جلسات معاینه ارتودنسی خود به طور مرتب شرکت کنید.
  • از مصرف غذاهای سفت و چسبنده که می‌توانند به بریس‌ها آسیب برسانند، خودداری کنید.
  • در صورت بروز هر گونه مشکل، با ارتودنتیست خود تماس بگیرید.

تاثیر مصرف داروها بر مدت زمان ارتودنسی

داروهایی که می‌توانند باعث کند شدن حرکت دندان‌ها و افزایش مدت زمان ارتودنسی شوند:

داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی : مانند ایبوپروفن، استامینوفن و آسپیرین. این داروها می‌توانند التهاب را کاهش دهند، اما در عین حال می‌توانند حرکت دندان‌ها را نیز کند کنند.

فلوراید: مصرف بیش از حد فلوراید می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های سفید روی دندان‌ها شود و همچنین می‌تواند سرعت حرکت دندان‌ها را آهسته کند.

استروژن: هورمون استروژن می‌تواند باعث تحلیل استخوان شود و در نتیجه می‌تواند سرعت حرکت دندان‌ها را کاهش کند.

کورتیکواستروئیدها: این داروها می‌توانند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کنند و در نتیجه می‌توانند باعث کند شدن حرکت دندان‌ها شوند.

سرکوب کننده‌های سیستم ایمنی: این داروها نیز می‌توانند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کنند و در نتیجه می‌توانند باعث کند شدن حرکت دندان‌ها شوند.

داروهایی که می‌توانند باعث تسریع در حرکت دندان‌ها و کاهش مدت زمان ارتودنسی شوند:

داروهای تیروئیدی: این داروها می‌توانند متابولیسم بدن را افزایش دهند و در نتیجه می‌توانند باعث تسریع در حرکت دندان‌ها شوند.

ویتامین ها: مصرف ویتامین ها و مکمل های غذایی تاثیر منفی در تسریع روند ارتودنسی تاثیرگذارند وهیچ اثر سویی ندارند و میتواندی در حین روند درمانی از ویتامنی ها استفاده داشته باشید.

پس متوجه شدیم که مراجعان و بیمارانی که تحت درمان ارتودنسی دندان باید حداقل 6 ماه و حتی بیشتر تحت درمان باشند تا دندان ها به طور کامل صاف شوند. تمامی افرادی که برای ارتودنسی مراجعه می کنند تمایل دارند مدت زمان صاف شدن دندانهایشان در ارتودنسی کوتاه باشد اما امکان پذیر نیست و به عوامل بسیاری همچون موارد بالا که ذکر شد بستگی دارد. در هر صورت مراجعه به پزشک متخصص ارتودنسی همچون متخصص ارتودنسی خرم آباد برای اجرای صحیح روند ارتودنسی در مدت زمان صاف شدن دندادن ها بی تاثیر نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button