عکس ارتودنسی دندان

اپن بایت
اپن بایت چیست؟
نوامبر 25, 2021
دندانپزشک زیبایی خوب با مناسب ترین قیمت
دندانپزشک زیبایی خوب با مناسب ترین قیمت
دسامبر 25, 2021
اپن بایت
اپن بایت چیست؟
نوامبر 25, 2021
دندانپزشک زیبایی خوب با مناسب ترین قیمت
دندانپزشک زیبایی خوب با مناسب ترین قیمت
دسامبر 25, 2021

همه چیز درباره‌ی ارتودنسی و عکس ارتودنسی دندان

در کلینیک دندانپزشکی اعمال زیادی صورت می‌پذیرد. یکی از این اعمال ارتودنسی دندان می‌باشد. دندان پزشک برای اطمینان از کار خود در این کار از عکس ارتودنسی استفاده می‌کند. آیا میدانید ارتودنسی چیست؟ آیا انواع ارتودنسی را می‌شناسید؟  آیا میدانید چه زمانی بهترین زمان برای ارتودنسی می‌باشد؟ درباره‌ی عکس ارتودنسی دندان چه می‌دانید؟

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی روشی در دندان پزشکی می‌باشد که برای اصلاح وضعیت دندان‌ها و ناهنجاری‌های فکین صورت میگیرد.

با استفاده از این روش متخصص ارتودنسی خرم آباد دندان‌ها را مرتب می‌کند و با این کار، از مشکلات روحی و روانی ناشی از عدم اعتماد به نفس جلوگیری میکند.

همچنین این کار سبب جلوگیری کردن از پوسیده شدن دندان‌ها، عدم اعتماد به نفس کافی، عفونت احتمالی لثه، عدم جویده شدن غذا به شکل مطلوب و در پی آن آسیب به دندان‌ها، ایجاد اصطکاک بیش از حد میان دندان‌ها و در نتیجه شکستن دندان‌ها تا حدود بسیار زیادی می‌شود.

انواع ارتودنسی کدامند؟

ارتودنسی انواع مختلفی دارد که هر کدام از آنها برای مشکلات مختلف استفاده می‌شوند و مزایا و معایب مخصوص خود را دارند. در ادامه به بررسی انواع ارتودنسی می‌پردازیم.
• ارتودنسی ثابت: در این نوع ارتودنسی ، براکتها به دندان چسبانده‌ می شوند و در ادامه با سیم‌کشی به همدیگر متصل میشوند. بیماری که ارتودنسیی ثابت انجام می‌دهد، وظیفه دارد تا پایان درمان ارتودنسی را در دهان خود نگه دارد و بهداشت آن را رعایت کند. در این روش معمولا بیمار هر یک یا دوماه یکبار به ارتودنسی مراجعه می‌کند تا با بررسی عکس ارتودنسی دندان از درست بودن وضعیت درمان اطمینان کسب شود.

بیشتر بخوانید:  عکس ارتودنسی دندان اشعه ایکس

• ارتودنسی متحرک: در این روش برخلاف ارتودنسی ثابت، از فک‌ها قالبی تهیه می‌شود و یک پلاک برای دندان‌ها طراحی می‌شود. مزیت این روش نسبت به ارتودنسی ثابت این است که بیمار می‌تواند در صورتی که مشکلی دارد، ارتودنسی را ازدهان خود خارج کند و پس از تمیز کردن فضای دهان، آن را دوباره جایگذاری کند.این روش معمولا برای ناهنجاری‌های کم شدت دندان‌ها استفاده می‌شود.

• ارتودنسی نامرئی: در این روش ارتودنسی، بیمار از پلاستیکی شفاف و سخت برای مرتب کردن دندان‌ها استفاده می‌کند. معمولا طول دوره‌ای که این قالب باید در دهان باشد 22 ساعت در روز می‌باشد تا نتیجه‌ی مطلوب گرفته شود.بهترین زمان برای ارتودنسی
افراد می توانند از 3 یا 4 سالگی به بعد دندان های خود را ارتودنسی کنند. بهترین زمان برای ارتودنسی کردن دندان ها، دوران کودکی است که به آن ارتودنسی پیشگیری نیز می‌گویند.البته برای ارتودنسی کودکان، می بایست صبر کرد تا میزان دندان های مناسب برای انجام ارتودنسی به حد کافی رشد کنند.

انواع عکس‌ ارتودنسی دندان کدامند؟

به طور معمول عکسهایی که مربوط به ارتودنسی دندان هستند به سه دسته تقسیم می شوند: تصاویر opg ، تصاویر سه بعدی و تصاویر قبل و بعد. در ادامه درباره‌ی این عکس‌ها توضیح خواهیم داد.
• تصاویر opg: این تصاویر معمول‌ترین و شایع ترین تصاویر در دندانپزشکی هستند. معمولا از این تصاویر قبل از آغاز درمان و برای تعیین شدت ناهنجاری‌ها استفاده می‌شود. این تصویر رادیوگرافی در کلینیک دندانپزشکی و با استفاده از دستگاه‌های تصویربرداری مخصوص صورت می‌‌پذیرد.

• تصاویر سه بعدی: این نوع از تصاویر که توسط نرم افزارهای کامپیوتری و از در کنار هم قرار گرفتن چندین عکس به وجود می‌آیند، مدلی با نمای سه بعدی از وضعیت فک، لثه و دندان‌ها را به تصویر می‌کشند. معمولا از این تصاویر برای بررسی روند درمانی در ارتودنسی ثابت یا دندانهای نهفته استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید:  ارتودنسی تک دندان حرفه ای

• تصاویر قبل و بعد: این نوع عکس ارتودنسی دندان معمولا برای مقایسه‌ی وضع فعلی با اولیه و بررسی روند درمانی در ناهنجاری‌های کم شدت استفاده میشوند. این روش عکس برداری از عکس برداری سه بعدی ارزان تر و سریع تر می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button