چند ساعت بعد از ارتودنسی غذا بخوریم؟

ارتودنسی دندان چقدر طول میکشد
ارتودنسی دندان چقدر طول میکشد؟
فوریه 6, 2024
مدت زمان صاف شدن دندانها در ارتودنسی چقدر است
مدت زمان صاف شدن دندانها در ارتودنسی چقدر است؟
فوریه 27, 2024
ارتودنسی دندان چقدر طول میکشد
ارتودنسی دندان چقدر طول میکشد؟
فوریه 6, 2024
مدت زمان صاف شدن دندانها در ارتودنسی چقدر است
مدت زمان صاف شدن دندانها در ارتودنسی چقدر است؟
فوریه 27, 2024

چند ساعت بعد از ارتودنسی غذا بخوریم؟

پس از درمان ارتودنسی و نصب براکت ها روی دندان ها ، پیروی از دستورالعمل های ارائه شده توسط متخصص ارتودنسی در مورد غذا خوردن و بهداشت دهان بسیار مهم است. توصیه های خاص ممکن است بسته به هر فرد و نوع ارتودنسی که انجام داده اید ، متفاوت باشد. با این حال، به عنوان یک دستورالعمل کلی، اغلب توصیه می شود که حداقل یک تا دو ساعت پس از تنظیمات ارتودنسی یا قرار دادن دستگاه صبر کنید.
این دوره انتظار به دندان ها و لثه ها اجازه می دهد تا با تغییرات ایجاد شده در طول ارتودنسی سازگار شوند. و موجب کاهش ناراحتی و کاهش خطر آسیب رساندن به دستگاه ها یا جلوگیری از تداخل در روند درمان خواهد شد.
این که ارتودنسی دندان چقدر طول میکشد را در مطالب قبلی توضیح دادیم اما در طول درمان ارتودنسی، برای جلوگیری از آسیب رساندن به بریس ها یا براکت ها، باید از مصرف برخی مواد غذایی اجتناب شود یا با احتیاط مصرف شود. ارتودنتیست لیستی از غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید و دستورالعمل هایی در مورد حفظ بهداشت دهان و دندان در اختیار شما قرار می دهد.
پیروی از راهنمایی های متخصص ارتودنسی و انجام معاینات منظم برای نظارت بر پیشرفت درمان و انجام هر گونه تنظیمات لازم در برنامه غذایی و مراقبت از دهان بسیار مهم است.

بعد از ارتودنسی چی نخوریم؟

پس از درمان ارتودنسی، غذاهای خاصی هت که باید از آنها اجتناب کنید یا با احتیاط مصرف کنید تا از آسیب به براکت ها جلوگیری کنید. توصیه ها ممکن است بسته به نوع ارتودنسی شما متفاوت باشد، اما در حالت کلی باید از دستورالعمل های زیر پیروی کنید:

بیشتر بخوانید:  روش های ارتودنسی

غذاهای چسبنده و جویدنی

از غذاهای چسبناک، جویدنی پرهیز کنید زیرا ممکن است در بریس های دندان شما گیر کنند یا سیم ها را بکشند و باعث آسیب شوند. به عنوان مثال می توان به آدامس، کارامل ، تافی و آب نبات های چسبنده اشاره کرد.

غذاهای سفت و ترد

غذاهای سفت یا ترد می توانند فشار بیش از حد به بریس های شما وارد کنند و خطر شل شدن براکت ها یا خم شدن سیم ها را افزایش دهند. از مصرف این غذاها اجتناب کنید یا با احتیاط مصرف کنید. به عنوان مثال می توان به آب نبات های سفت، تکه های یخ، ذرت بو داده، آجیل، چوب شور و هویج یا سیب خام اشاره کرد (مگر اینکه به قطعات کوچکتر و قابل کنترل تر تبدیل شود).

 

بعد از ارتودنسی چی نخوریم

گوشت‌های سفت یا جویدنی

گوشت‌هایی که سفت هستند یا نیاز به جویدن زیاد دارند، می‌توانند بریس ها را تحت تاثیر قرار دهند. برش‌های نرم یا کوچک تر گوشت را انتخاب کنید تا جویدن آن آسان‌تر شود.

ذرت بلال و سیب های کامل

از گاز زدن مستقیم ذرت بلال یا سیب های کامل خودداری کنید، این کار به بریس های شما فشار وارد می کند. سیب ها را برش دهید و به قطعات کوچکتر تبدیل و میل کنید.

نوشیدنی های گازدار و شیرین

نوشیدنی های گازدار یا شیرین می توانند به پوسیدگی دندان و آسیب به مینای دندان کمک کنند. بهتر است آب، شیر یا سایر نوشیدنی های غیر اسیدی و بدون قند را انتخاب کنید.
پیروی از دستورالعمل های غذایی ارائه شده توسط متخصص ارتودنسی خرم آباد و یا هر شهری که هستید، ضروری است. دستورالعمل ها متناسب با برنامه درمانی شما ارائه می شود که باید حتما رعایت کنید و آسیب زدن به براکت ها جلوگیری کنید. با پرهیز از برخی غذاها و رعایت بهداشت دهان و دندان، می توانید از نتیجه درمانی موفق بهره مند شوید.

بعد از ارتودنسی چه بخوریم؟

پس از درمان ارتودنسی، هنوز گزینه های غذایی زیادی وجود دارد که می توانید از آنها لذت ببرید. در ادامه پیشنهادات غذایی برای اینکه بعد از ارتودنسی چه بخوریم را بررسی می کنیم:

بیشتر بخوانید:  مینی اسکرو در ارتودنسی چیست؟

غذاهای نرم بخوریم

غذاهای نرم را انتخاب کنید که به جویدن کمتری نیاز دارند، به خصوص در روزهای اولیه پس از بستن بریس یا انجام تنظیمات براکت ها. به عنوان مثال می توان به ماست، پوره سیب زمینی، اسموتی، سوپ، تخم مرغ همزده، بلغور جو دوسر، میوه های نرم (مانند موز یا آووکادو)، سبزیجات پخته شده و پاستا اشاره کرد.

پروتئین های بدون چربی

پروتئین های بدون چربی و لطیفی را انتخاب کنید که جویدن آنها راحت تر است، مانند تکه های مرغ، ماهی. همچنین می توانید گوشت چرخ کرده، کوفته یا گوشت ریش شده را که نیازی به جویدن بیش از حد ندارد بخورید.

محصولات لبنی

محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست منابع عالی کلسیم و پروتئین هستند. بافت نرم و راحتی برای مصرف دارند و آنها را انتخاب های مناسبی برای طول درمان ارتودنسی می کند.

میوه ها

 

سبزیجات پخته یا بخارپز

سبزیجات پخته یا بخار پز شده نرم تر و راحت تر از سبزیجات خام جویده می شوند. تا زمانی که نرم و پخته باشند برای استفاده در زمان ارتودنسی گزینه مناسبی هستند.

استفاده از دانه های نرم

از دانه های نرم مانند برنج پخته شده، کینوآ یا نان نرم استفاده کنید. از نان سفت یا خشک که نیاز به جویدن زیاد دارد خودداری کنید.

دسرهای نرم

همچنین می توانید از دسرهای نرم مانند پودینگ، موس، بستنی (بدون تکه‌های سفت یا آجیل)، ژلاتین یا کیک‌های نرم لذت ببرید. همانطور که به مروز دهان شما با بریس ها یا دستگاه های ارتودنسی سازگار می شود، می توانید به تدریج غذاهای جامد و جویدنی بیشتری را دوباره می توانید استفاده کنید. پیروی از دستورالعمل‌های غذایی توصیه شده توسط متخصص ارتودنسی و رعایت بهداشت دهان و دندان برای اطمینان از موفقیت درمان بسیار مهم است. برای نظارت بر پیشرفت و دریافت راهنمایی های بیشتر، به طور مرتب به ارتودنتیست خود مراجعه کنید تا تنظیمات و معاینات انجام شود.

لیست غذاهای نرم برای ارتودنسی

در ادامه لیستی از غذاهای نرم مناسب برای بیمارانی که ارتودنسی انجام داده اند ، آماده کردیم :

  • ماست (ساده یا طعم دار)
  • پوره سیب زمینی
  • اسموتی (تهیه شده با میوه های نرم و ماست)
  • سوپ (بر پایه خامه یا آبگوشت)
  • بلغور جو دوسر (پخته شده تا نرم شود)
  • تخم مرغ همزده یا املت
  • سبزیجات نرم پخته شده (مانند هویج بخارپز یا لوبیا سبز)
  • پنیرهای نرم (مانند پنیر موزارلا یا کوتیج)
  • لوبیای نرم پخته شده
  • نان نرم (از نان خشک خودداری کنید)
  • پاستا نرم
  • برنج پخته شده
  • میوه های نرم (مانند موز، توت یا خربزه)
  • دسرهای ژله ای یا ژلاتینی
  • پودینگ
  • کره مانند کره بادام زمینی یا کره بادام
  • شیک های پروتئینی یا نوشیدنی های جایگزین غذا
بیشتر بخوانید:  طول دوره درمان ارتودنسی

بعد از ارتودنسی چی بخوریم

این غذاهای نرم می توانند مواد مغذی لازم را برای شما فراهم کنند و در عین حال روی دندان ها و بریس ها یا تجهیزات ارتودنسی شما فشاری وارد نمی کنند. به یاد داشته باشید که توصیه های متخصص ارتودنسی خود را دنبال کنید و به تدریج با پیشرفت درمان ارتودنسی، غذاهای سفت تر یا جویدنی را امتحان کنید.

خوردن چای در زمان ارتودنسی ممنوع است ؟

نوشیدن چای در طول درمان ارتودنسی به طور کلی مشکلی ندارد ، اما باید نکاتی را رعایت کنید:

مراقب دمای چای خود باشید. نوشیدن چای داغ می تواند چسبی را که بریس ها یا براکت ارتودنسی شما را نگه می دارد، نرم کند. بهتر است چایتان کمی خنک شود.
برخی از انواع چای، به‌ویژه چای سیاه، رنگ زیادی دارد که می‌تواند چسب یا الاستیک بریس‌های شما را تغییر رنگ دهد. اگر نگران لکه گرفتن بریس ها و دندان ها هستید، چای های کمرنگ و سبک تر را انتخاب کنید یا بعد از مصرف چای دهان خود را با آب بشویید.

به میزان قند و اسیدیته چای خود توجه کنید. نوشیدنی های شیرین و اسیدی می توانند به پوسیدگی دندان و آسیب به مینای دندان کمک کنند. اگر به چای خود شکر یا شیرین کننده اضافه می کنید، سعی کنید مقدار آن را به حداقل برسانید یا از جایگزین های شکر استفاده کنید. هچنین نوشیدن چای با افزودنی های اسیدی را محدود کنید.
برای از بین بردن باقی مانده چای و جلوگیری از لک شدن یا پوسیدگی، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم را رعایت کنید. پس از مصرف چای، دندان ها و بریس های خود را به طور کامل تمیز کنید تا هرگونه لکه احتمالی از بین برود.

به یاد داشته باشید که دستورالعمل های ارتودنتیست خود را در مورد محدودیت ها یا اصلاحات غذایی در طول درمان ارتودنسی خود دنبال کنید. اگر در مورد مصرف غذاها یا نوشیدنی های خاص نگرانی یا سوالی دارید، بهتر است برای مشاوره شخصی با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button