طول دوره درمان ارتودنسی

مراحل تصویربرداری ارتودنسی دندان
مراحل تصویربرداری ارتودنسی دندان
آگوست 1, 2021
ارتودنسی تک فک
ارتودنسی یک فک 
آگوست 25, 2021
مراحل تصویربرداری ارتودنسی دندان
مراحل تصویربرداری ارتودنسی دندان
آگوست 1, 2021
ارتودنسی تک فک
ارتودنسی یک فک 
آگوست 25, 2021

طول دوره درمان ارتودنسی

طول دوره درمان ارتودنسی به چه عواملی بستگی دارد؟

در تمام طول دوره درمان ارتودنسی قرار است که بیمار ( مراجعه کننده ) به دندان ها و فکی مرتب  و منظم و سالم دست یابد و بعد از رسیدن به سلامتی دندان ها و دهان صاحب چهره ای زیباتر و بدنی سالم شود.

عوامل تاثیر گذار بر طول دوره درمان ارتودنسی کدامند :

به طور طبیعی مدت زمان دوره درمان با ارتودنسی دو سال است؛ ولی مراجعه کننده هایی هم وجود دارند که بیش از دو سال تحت درمان قرار می گیرند، زیرا عوامل بسیاری می تواند طول این دوره را تغییر دهند.

مهم ترین عامل تاثیر گذار بر دوره درمان نوع مشکل بیمار ( نوع و شدت ناهنجاری) است و عامل مهم دیگر سن بیمار می باشد.

عوامل بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارند که عبارتند از :

  • نوع ارتودنسی (  به توجه به نوع ارتودنسی، طول درمان بین 6 ماه تا دوسال متغیر خواهد بود)، اما جنس بریس ها تاثیری در طول دوره درمان ندارند.
  • رعایت کردن  و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان در زمان ارتودنسی و بعد از آن.
  • حضور مرتب و منظم در جلسات تعیین شده از سوی متخصص ارتودنسی.
  • میزان همکاری بیمار با دندانپزشک و رعایت نکات موثر.
  • شرایط بیولوژیکی بیمار.
  • ارتودنتیست مجرب و با مهارت و تجربه ی چند ساله نیز می تواند در کاهش طول درمان موثر باشد، البته اگر از سوی بیمار همکاری وجود داشته باشد.
  • رعایت نکردن رژیم غذایی مناسب می تواند طول درمان را طولانی کند؛ به عنوان مثال خوردن غذاهای سفت و یا چسبنده اختلالاتی را ایجاد کرده و درمان را به تعویق می اندازند.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان در کاهش دوره درمان ارتودنسی
بیشتر بخوانید:  پیشگیری از کج شدن دندان ها

 چرا سن بیمار در طول درمان تاثیر بسزایی دارد:

پاسخ این سوال  بسیار واضح است، زیرا استخوان های کودک هنوز به طور کامل رشد نکرده و می توانند به راحتی شکل بگیرند. به عنوان مثال اگر بزرگسالی با مشکل جلو بودن فک و یا عقب بودن آن به دندانپزشک و متخصص ارتودنسی مراجعه کند، مسلما نه تنها طول درمان ایشان بسیاری طولانی تر از طول درمان یک کودک و یا نوجوان خواهد بود، بلکه نتیجه ی ارتودنسی هم همان کیفیت و رضایتی را که در سنین پایین تر به دنبال خواهد داشت را به همراه نخواهد آورد.

در بسیاری از مراجعه کنندگانی که سن بالا دارند و با چنین مشکلاتی به دندانپزشکی مراجعه می کنند جز اتلاف وقت، پول و هزینه چیز دیگری نصیبشان نمی شود.

مشکل اینجاست که بدن شخص بزرگسال حرکت استخوان فک و جابجایی و کشیدن فک را نمی پذیرد زیرا استخوان، رشد معقول و کافی را داشته و سفت و سخت شده است و تغییر پذیری آن بسیار مشکل و حتی غیر ممکن است. در صورتی که در سنین پایین تر به راحتی و با طول درمان کوتاهتر می توان به این مهم دست یافت و مشکلات و ناهنجاری هایی شامل جلو و یا عقب بودن فک را در زمانی کوتاه تر انجام داد؛

حتی در کودکان درمان چندین ناهنجاری، همزمان و با هم توسط متخصص ارتودنسی خوب در خرم آباد صورت می گیرد، زیرا بدن  و استخوان در حال رشد است و به دلیل نرم بودن، تاثیر پذیر از تغییرات هستند. پس ناهنجاریها و ناهمراستایی های دندان ها و فک را در کودکی درمان کنید.

بیشتر بخوانید:  دندان عقل و ارتودنسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button