اوربایت

کراس بایت
ژوئن 10, 2021

چگونه اوربایت را با ارتودنسی درمان کنیم

لبخند زیبای زنانه پس از مهاربندها ، اوربایت او را برطرف کرد.

اوربایت یکی از قابل تشخیص ترین مشکلاتی است که نیاز به درمان ارتودنسی دارد. اوربات می تواند باعث مشکلات بهداشتی و روانی شود ، بنابراین در صورت داشتن این مشکل باید به متخصص ارتودنسی مراجعه شود .

Overbite چیست ؟

اوربایت حالتی  است که فک بالا و دندانها با فک پایین و دندانها همپوشانی داشته باشند و  به فاصله عمودی بین دندانهای جلویی بالایی و پایینی گفته میشود. . دندانپزشکان و متخصصان ارتودنسی ، اوربیت را به عنوان یک نوع مال اکلوژن نوعی ذکر می کنند . اوربایت عمودی زمانی است که دندان های بالایی با پایین همپوشانی داشته باشند و اورجت به جلوزدگی افقی دندانهای جلویی بالایی گفته میشود یعنی فاصله افقی بین دندانهای جلویی بالا و پایین مد نظر است. (که بیشتر به نام اورجت شناخته می شود). برخی از بیماران می توانند نشانه هایی از هر دو داشته باشند.

اوربایت شایع ترین اختلال دندانی در کودکان است.

یک رندر سه بعدی قبل از رفع یک اوربایت نشان می دهد

چه عواملی باعث اوربایت می شود؟

مشخص نیست که چرا یک نفر دچار اوربایت می شود اما می دانیم که ژنتیک سهم عمده ای دارد ، بنابراین اگر والدین برای اوربایت  به درمان ارتودنسی احتیاج داشته باشند ، به احتمال زیاد فرزندان آنها برای مشکلات مشابه به درمان نیاز خواهند داشت.

برخی از عمیق ترین اوربایت ها چیزی بیش از ژنتیک است مثل کودکی که به طور مداوم  تا 5 سالگی به طور مرتب انگشت شست خود را بمکد ، که این امر در معرض فشار قرار دادن استخوان و دندان های  جلو است. دندانهای بالا و فک به سمت خارج رشد می کنند تا زبان رو به جلو قرار بگیرند در حالی که  تشویق کودک برای جلوگیری از مکیدن انگشت شست برای  رشد مناسب  فک و دندان مهم است.

بیشتر بخوانید:  انواع روش های ارتودنسی

حتی وقتی شخصی دوران کودکی خود را پشت سر می گذارد و هیچ نشانه ای از اوربایت نداشته باشد، بازهم ممکن است در نوجوانی یا بزرگسالی اتفاق بیفتذ جویدن ناخن های انگشت ، به طور مداوم گاز گرفتن قلم یا از دست دادن دندان های شما بدون هیچ پیگیری درمان  ، می تواند باعث اوربایت  در بزرگسالی شود.

اصلاح اوربایت با مهاربندها

بریس ها برای درمان اکثر مشکلات اوربایت موثر هستند. به عنوان بخشی از مرحله ارزیابی ، اشعه ایکس به تعیین نوع اوربایت و رابطه بین دندانها و فک کمک می کند. سپس بریس ها به قوس های بالا و پایین دندان ها متصل می شوند.

سیم قوس ابتدا دندان ها را صاف و مرتب می کند. در مرحله دوم بریس ها ، ممکن است از الاستیک (نوارهای کوچک لاستیکی) استفاده شود تا خط فک را به آرامی در موقعیت صحیح قرار دهد. نوارها از بالا به پایین یا جلو به عقب در براکت ها قرار می گیرند تا به حرکت دندان ها و فک کمک کنند.

مرحله نهایی درمان استفاده از نگهدارنده یا استفاده از سیم دائمی برای نگه داشتن دندانها در محل مورد نظر است.

برخی از بیماران گزینه های پنهان تری را برای استفاده از بریس های سرامیکی یا زبانی (داخل) یا ترازبندی های Invisalign برای رفع اوربایت خود انتخاب می کنند. بهتر است قبل از تصمیم گیری در مورد نوع درمانی که می خواهید با متخصص ارتودنسی  خود مشورت کنید زیرا همه انواع درمان برای همه مناسب نیست.

چه زمانی باید درمان آغاز شود؟

با اوربایت ، به طور معمول هرچه زودتر درمان ارتودنسی انجام شود بهتر  است .  برخی از اوربیت ها تمیز کردن دندان ها را دشوار می کند بنابراین بیمار در معرض پوسیدگی دندان و بیماری لثه است.

بیشتر بخوانید:  ارتودنسی اینویزیلاین برای نوجوانان

زندگی با سردردهای منظم ، میگرن و درد فک می تواند زندگی روزمره را تحت تأثیر قرار دهد. برای برخی بیماران این مشکلات سلامتی به محض اینکه بریس ها  فک را در محل مناسب خود قرار می دهند بهبود می یابد.

چه مدت طول می کشد تا اوربایت را با بریس اصلاح کنیم؟

اوربایت عمیق یکی از طولانی ترین شرایط ارتودنسی است که با بریس ها رفع می شود. غالباً اوربایت نیز تنها مشکل نیست. بیمار به احتمال زیاد دارای کج دندان یا ازدحام بیش از حد است بنابراین مشکلات متعددی برای کار وجود دارد.

هر مورد متفاوت است اما برای موارد شدید اوربایت حداقل برای دو سال می توان به بریس نیاز داشت. به محض جدا شدن بریس ها ، از یک نگهدارنده استفاده می شود تا دندان ها را در جای خود نگه دارد.

درمان اوربایت فقط یک درمان  زیبایی نیست

رفع اوربایت توسط بهترین متخصص ارتودنسی خرم آباد دکتر وحید نورالهی فرد فقط یک عمل زیبایی نیست ، بلکه یک مسئله عملکردی است که می تواند مشکلات دیگری ایجاد کند. فردی که بیش از حد گزگز دارد اغلب از مشکلات مربوط به سلامتی رنج می برد. بعضی از بیماران این دو را بهم متصل می کنند ، در حالی که دیگران فقط پس از درمان یا در صورت درخواست متخصص ارتودنسی ارتباط برقرار می کنند. بیشترین مشکلات سلامتی شایع مرتبط با اوربایت عبارتند از:

1-سردرد

سردرد و میگرن در افرادی که دچار تورم بیش از حد هستند شایع است زیرا فک در یک راستا نیست. عضلات متصل کننده فک به جمجمه بر فک پایین غلبه می کنند که می تواند مفصل و استخوان جمجمه را فشرده کند. عضلات فک به سینوس متصل می شوند و عدم تعادل فک می تواند باعث عفونت های سینوسی و گلودرد شود.

بیشتر بخوانید:  انواع ارتودنسی که می توانید با توجه به تشخیص دندانپزشک انجام دهید چیست ؟

یک دختر جوان با سردرد ناشی از گرسنگی بیش از حد
2-دندان بستن و تراش دادن فک

در هنگام خواب ، ممکن است بیمار مبتلا به اوربایت فک خود را جمع کند ، یا دندان های خود را ساییده کند. این می تواند باعث درد مفاصل و پوسیدگی دندان شود. آنها ممکن است قبل از حل مشکل اوربایت ، نگهدارنده ای را که شب هنگام برای محافظت از دندان ها استفاده می شود ، توصیه کنند.

3-اختلال TMJ

یکی از رایج ترین مشکلات مرتبط با اوربیت ، اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) است . مفصلی که استخوان فک را به استخوان گونه در دو طرف صورت متصل می کند ، امکان غذا خوردن ، آشامیدن ، صحبت کردن و حالات صورت را فراهم می کند. علائم اختلال TMJ شامل درد فک ، درد جلوی گوش ، صدای کلیک هنگام غذا خوردن یا باز کردن دهان و حتی قفل شدن فک است.

4-گردن درد

گردن درد در افرادی که دچار اوربیت هستند نیز شایع است زیرا گردن با فک ارتباط نزدیک دارد. در صورت عدم تعادل فک ، درد گردن یا شانه ایجاد می شود. فیزیوتراپی می تواند به صورت کوتاه مدت به درد شما کمک کند اما ممکن است بدون ترازبندی فک برطرف نشود.

5-ساختار صورت توسط Overbite تغییر یافته است

یک اوربایت عمیقا بر روی صورت صورت بیمار تأثیر می گذارد. یک اوربایت غالباً یک چانه تو رفته به بیمار می دهد که باعث می شود صورت آنها کوتاه و گردتر به نظر برسد و باعث می شود سن آنها بیشتر به نظر برسد با درمان ارتودنسی موقعیت فک تغییر می کند زیرا چانه جلو می آید و صورت بلندتر و باریک به نظر می رسد.

6-مشکلات گفتاری ناشی از اوربیت

بیمار مبتلا به اوربیت ممکن است بیشتر از زبان خود استفاده کند که بر وضوح گفتار تأثیر می گذارد. رفع اوربایت اغلب می تواند منجر به بهبود گفتار در کودکان و بزرگسالان شود.

بهترین دندانپزشک زیبایی در خرم آباد | متخصص ارتودنسی خرم آباد | بهترین متخصص ارتودنسی خرم آباد | دکتر ارتودنسی خرم آباد | ارتودنسی خرم آباد | متخصص ارتودنسی خوب در خرم آباد