کراس بایت

آندربایت و هر آنچه در مورد آن باید بدانید
ژوئن 20, 2021

کراس بایت

کراس بایت چیست و چگونه اصلاح می شود؟

کراس بایت نوعی بیماری دندانی است که بر نحوه تراز شدن دندان ها تأثیر می گذارد. نشانه اصلی داشتن کراس بایت این است که دندان های بالایی در هنگام بسته بودن دهان در پشت دندان های پایین قرار می گیرند  یعنی فک بالا کمی به عقب رفته است که  می تواند روی دندانهای جلوی دهان یا پشت دهان شما تأثیر بگذارد.

این وضعیت مشابه وضعیت دندانی دیگری به نام آندربایت است که هر دو نوعی از  مال اکلوژن دندان هستند . تفاوت اصلی بین کراس بایت و آندربایت این است که کراس بایت فقط گروهی از دندان ها را تحت تأثیر قرار می دهد و آندربایت همه آنها را تحت تأثیر قرار می دهد.

crossbite می تواند عوارض و علائم دردناکی ایجاد کند ، اما اصلاح آن با درمان توسط بهترین متخصص ارتودنس خرم آباد  امکان پذیر است.

داشتن فک هایی که  مرتب روی هم قرار بگیرند ، نشانه مهمی از سلامت دهان و دندان شما محسوب می شود.

همانطور که از نام آن حدس می زنید ،crossbite به دندان هایی گفته می شود که با بسته شدن دهان شما روی هم قرار نمی گیرند. ممکن است تمام گروه های دندان های پایینی شما در جلوی دندان های بالایی قرار بگیرند. این شرایط در نظر گرفته شده توسط متخصصین ارتودنسی قابل درمان است .

در crossbite دو طبقه بندی وجود دارد: قدامی و خلفی.

در کراس بایت خلفی  گروهی از دندانهای پایین به سمت عقب دهان شما می روند که روی دندانهای فک بالا قرار دارد.
نوع خلفی دقیقا برعکس قدامی است. به عبارتی، دندان های جلویی فک بالا روی دندان های جلوی فک پایینی قرار میگیرند.

crossbite چه مشکلاتی  را می تواند ایجاد کند؟

کراس بایت فقط یک مشکل زیبایی نیست. برای بزرگسالان ، یک کراس بایت مداوم می تواند علائم دیگری ایجاد کند. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• درد در فک یا دندان ها
  • پوسیدگی دندان
  • آپنه خواب
  • اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)
  • سردردهای مکرر
  • مشکل در صحبت کردن یا ایجاد صداهای خاص
  • درد در عضلات فک ، گردن و شانه

چه عواملی باعث کراس بایت می شود؟

1-ژنتیک

دلایل اسکلتی و دندانی ممکن است ژنتیکی باشد. این به این معنی است که اگر افراد دیگر در خانواده شما این مشکل را  داشته باشند ، احتمال دارد که شما یا فرزندتان نیز به این بیماری مبتلا شوید.

2-عوامل محصور

عوامل شرطی نیز وجود دارد. اگر دندانهای شیری شما در طی سالهای ابتدایی و به موقع نریخته باشند  ، یا اگر به نظر می رسد که دندان های بزرگسال شما دیر در می آید  ، ممکن است خط فک و سایر دندان های شما برای جبران این موارد یک کراس بایت ایجاد کرده باشند.

عاداتی مانند تنفس دهانی و مکیدن شست در اواخر کودکی نیز ممکن است نقش داشته باشد.

crossbite چگونه اصلاح می شود؟

crossbite ها به طور معمول با استفاده از دستگاه های ارتودنسی یا روش های درمانی جراحی اصلاح می شوند.

زمان درمان بزرگسالان و کودکان بسته به شدت کراس بایت بسیار متفاوت است. اصلاح یک کراس بایت ممکن است از 18 ماه تا 3 سال طول بکشد.

اگر یک کراس بایت در دوران کودکی مشخص شود ، درمان می توانید قبل از 10 سالگی درمان را آغاز کنید. هنگامی که فک در دوران کودکی هنوز در حال رشد است ، می توان از منبسط کننده های کام برای بزرگتر شدن سقف دهان و درمان کراس بایت استفاده کرد. بریس های سنتی نیز ممکن است به عنوان نوعی درمان برای نوعی با شدت بیشتر  استفاده شود.

بزرگسالانی که موارد خفیف crossbite دارند نیز می توانند از درمان های ارتودنسی استفاده کنند ، از جمله:

• مهاربندها
  • نگهدارنده
  • منبسط کننده های قابل جابجایی کام
  • الاستیک هایی که توسط متخصص ارتودنسی تجویز می شود
  • برای بزرگسالانی که crossbite شدیدتری دارند ، ممکن است جراحی فک توصیه شود .

هدف از جراحی فک تنظیم مجدد و ترازبندی صحیح فک است. در حالی که بهبود می یابد ، ممکن است نیاز به درمان های اضافی مانند بریس ها داشته باشید تا از ثابت شدن crossbite اطمینان حاصل کنید.