مزایا و معایب ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی متحرک
ارتودنسی متحرک مناسب چه دندان هایی است؟
ژوئن 18, 2024
تاثیر ارتودنسی بر چهره
تاثیر ارتودنسی بر چهره چقدر است؟
جولای 9, 2024
ارتودنسی متحرک
ارتودنسی متحرک مناسب چه دندان هایی است؟
ژوئن 18, 2024
تاثیر ارتودنسی بر چهره
تاثیر ارتودنسی بر چهره چقدر است؟
جولای 9, 2024

مزایا و معایب ارتودنسی چیست؟

لبخند زیبا همیشه جذابیت چهره انسان را افزایش می دهد. شاهد افرادی بوده ایم که به دلیل نامنظم بودن دندان ها لبخند خود را پنهان می کنند. خوشبختانه، یک روش ساده، یعنی ارتودنسی، به جای جراحی و هزینه های سنگین برای رفع ناهماهنگی دندان ها و مشکلات فک وجود دارد. ارتودنسی روشی برای ایجاد لبخندی زیبا و جذاب است که دندان‌های مرتب و منظمی دارد.

انواع مختلف ارتودنسی چیست؟

با پیشرفت تکنولوژی دندانپزشکی، انواع مختلفی از ارتودنسی برای رفع و اصلاح چینش دندان ها وجود دارد. به طور کلی، دو روش ارتودنسی وجود دارد: ارتودنسی ثابت و متحرک. قبلا فقط از بریس های فلزی ثابت برای ارتودنسی استفاده میشد. با این حال، امروزه بریس‌های ثابت مختلفی مانند بریس‌های سرامیکی همرنگ دندان، بریس‌های لینگوال و بریس‌های سریع در دسترس دندانپزشکان هستند.

بنابراین ارتودنسی دارای انواع مختلفی از جمله ارتودنسی ثابت و متحرک است. از ارتودنسی ثابت برای رفع عیوب ظاهری و نامنظمی دندان ها استفاده می شود که در آن شکل فک اصلاح می شود و دندان ها هم تراز می شوند و در نتیجه از اختلالات و پوسیدگی دندان ها جلوگیری می شود.

ارتودنسی ثابت با استفاده از سیم و براکت انجام می شود و برخلاف تصور عمومی، این درمان محدود به کودکان نمی شود. ارتودنسی ثابت، در هر سنی موثر است. ارتودنسی ثابت روشی مناسب برای افرادی است که ناهنجاری های شدید یا حتی حاد فک و صورت دارند. اگر در سنین پایین تر انجام شود، نیازی به جراحی های پرهزینه و آزاردهنده در آینده نخواهد بود.

چه زمانی ارتودنسی برداشته میشود

علاوه بر این، ارتودنسی متحرک مانند اینویزیلاین شفاف الاینر نیز موجود است. بنابراین، اگر درمان ارتودنسی خود را بخاطر بریس های فلزی به تعویق انداخته‌اید، می‌توانید از سایر جایگزین‌های زیبا و مقرون‌به‌صرفه برای بریس‌های قدیمی بهره ببرید.

بیشتر بخوانید:  تغذیه برای بیماران ارتودنسی و راهنمایی کاملی برای اینکه چه بخورند و چه نخورند

ارتودنسی متحرک در کودکان استفاده می شود زیرا استخوان فک آنها انعطاف پذیرتر است و به راحتی با فشار ناشی از ارتودنسی و براکت ها تغییر می کند. ارتودنسی ثابت برای بزرگسالانی که استخوان‌هایشان سفت‌تر و انعطاف‌پذیرتر در برابر تغییرات دندانی است، ایده‌آل است. در نتیجه فشار اعمال شده توسط ارتودنسی ثابت نسبتاً زیاد است و از این رو می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن دندان‌ها و استخوان‌ها را جابجا کند.

مزایای ارتودنسی چیست؟

همانطور که می دانید ارتودنسی ثابت دندان ها را تراز می کند و علاوه بر زیبایی لبخند باعث سلامت دهان و دندان می شود و خطر ابتلا به بیماری های لثه را کاهش می دهد. قابل ذکر است که ارتودنسی ثابت تضمین شده است زیرا دندان ها در محل مناسب خود قرار می گیرند و شانس کمی برای بازگشت به موقعیت اولیه دارند. ارتودنسی ثابت روشی بی خطر است و آسیب دندان را کاهش می دهد زیرا دندان را در جهات کنترل شده حرکت می دهد. به عنوان یک نکته ضروری، تمیز کردن دندان ها پس از اتمام دوره ارتودنسی ثابت بسیار آسان تر می شود و در نتیجه طول عمر دندان ها افزایش می یابد. در ادامه کامل تر بررسی خواهیم کرد:

بهبود ظاهر و راحتی

یکی از مزایای قابل توجه ارتودنسی، بدون در نظر گرفتن سن، افزایش ظاهر و راحتی دندان ها است. تراز مناسب برای سلامت دندان بسیار مهم است و نامرتبی دندان ها می تواند به مرور زمان منجر به ناراحتی شود.

دندان های کج ذرات غذایی را که باکتری ها را جذب می کنند به دام می اندازند. علاوه بر این، نحوه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن صحیح را دشوار می کنند. ارتودنسی دندان های شما را صاف می کنند و بهداشت دهان را بهبود می بخشند.

کاهش خطر مشکلات دندانی

ارتودنسی احتمال ایجاد مشکلات دندانی را کاهش می دهند. هنگامی که دندان ها به درستی در یک راستا قرار نگیرند، می توانند به مرور زمان با مشکلات جویدن یا بلع همراه با ناراحتی احتمالی صورت همراه شوند.
علاوه بر این، نامرتبی دندان‌ها چالش‌هایی را در تمیز کردن مؤثر ایجاد می‌کند و حذف پلاک و باکتری‌های مضر را پیچیده می‌کند. بنابراین، ارتودنسی خطر پوسیدگی دندان، بیماری لثه و سایر بیماری های پریودنتال را کاهش می دهند.

بیشتر بخوانید:  مسواک نرم خوبه یا سفت؟

مشکلات بعد از ارتودنسی

جویدن صحیح

افرادی که مشکلاتی مانند ناهماهنگی فک دارند، اغلب با جویدن صحیح غذا دست و پنجه نرم می کنند که به طور بالقوه بر هضم غذا تأثیر می گذارد. ارتودنسی با تراز کردن دندان‌ها به رفع این مشکل کمک می‌کنند، در نتیجه توانایی جویدن را افزایش می‌دهند و هضم کارآمدتر غذا را ارتقا می‌دهند.

صرفه جویی در پول و زمان

شروع ارتودنسی در سنین پایین احتمال بیماری های دندانی ناشی از نامرتبی دندان ها را به حداقل می رساند. باکتری‌هایی که در دندان‌های نامناسب به دام افتاده‌اند، ممکن است در موارد خاصی شروع به تخریب ساختار استخوان زیرین کنند و به طور بالقوه منجر به عوارض جدی دندانی شوند. با این وجود، بریس ها راه حلی را ارائه می دهند که می تواند در زمان و هزینه صرفه جویی کند که در غیر این صورت ممکن است برای رفع مشکلات ارتودنسی صرف شود.

معایب ارتودنسی چیست؟

دوره درمان ارتودنسی ثابت معمولا بیشتر از ارتودنسی متحرک طول می کشد. ارتودنسی ثابت به طور کلی با درد موقت همراه است که به مرور زمان برطرف می شود. با این حال، زمانی که دندانپزشک براکت ها را می بندد، درد بعد از هر جلسه افزایش می یابد. اگر در حین ارتودنسی ثابت بهداشت دهان و دندان رعایت نشود، ممکن است به دلیل تأثیر براکت ها، دندان ها به طور ناخوشایندی تغییر رنگ دهند. سختی غذا خوردن یکی دیگر از معایب ارتودنسی ثابت است. گاهی اوقات ممکن است افراد در طول درمان در صحبت کردن دچار مشکل شوند. ارتودنسی ثابت به دلیل خوردن و گاز گرفتن غذاهای سفت ممکن است شکسته شود که هزینه های اضافی برای بیمار به همراه خواهد داشت.

افزایش مدت زمان درمان برای بزرگسالان

یکی از معایب ارتودنسی در بزرگسالی به جای دوران کودکی طولانی شدن مدت درمان مورد نیاز است. استخوان‌های بالغ فاقد رشد و انعطاف‌پذیری مشاهده‌شده در کودکان هستند، بنابراین نمی‌توان آن‌ها را به سرعت یا بدون زحمت تغییر شکل داد. در نتیجه، دوره درمان ممکن است تا دو سال طول بکشد تا بزرگسالان به نتایج مطلوب دست یابند.

بیشتر بخوانید:  هفته اول ارتودنسی + نکات مراقبتی

محدودیت های غذایی

از معایت ارتودنسی محدودیت برخی مواد غذایی در طول درمان است. بیماران لیستی از غذاهای ممنوعه را دریافت می کنند که معمولاً شامل موارد سخت و چسبنده مانند آجیل، سبزیجات خام، آب نبات و آدامس است.

بعد از ارتودنسی چی نخوریم

 

این محدودیت‌ها بیماران را ملزم می‌کند تا سبک زندگی و عادات غذایی خود را تنظیم کنند، که می‌تواند به مرور زمان منجر به ناراحتی شود. علاوه بر این، تمیز کردن و نگهداری بریس فلزی آسان نیست. از آنجایی که برای قرار گرفتن بین دندان ها باید اطراف سیم را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، تمیز کردن آن ممکن است دشوار باشد.

ناراحتی و درد

این که درد ارتودنسی چند روز است ، متفاوت است. اولین تجربه ارتودنسی می تواند به دلیل اتصالاتی که در جلوی هر دندان قرار می گیرد ناراحت کننده باشد. علاوه بر این، فرآیند سفت کردن شامل یک سیم فلزی است که بر روی دندان‌ها فشار وارد می‌کند که می‌تواند منجر به درد و ناراحتی شود. با این حال، با پیشرفت درمان، ناراحتی اولیه بریس‌ها معمولاً کاهش می‌یابد و در درازمدت منجر به لبخندی سالم‌تر و هماهنگ‌تر می‌شود.

چرا ارتودنسی؟

متخصص ارتودنسی معمولاً ارتودنسی ثابت را برای تراز کردن دندان ها پیشنهاد می کند. ناهنجاری های فک معمولا با ارتودنسی متحرک درمان می شوند، در حالی که اختلالات دندانی از طریق ارتودنسی ثابت اصلاح می شوند. ارتودنسی ثابت در مقایسه با سایر وسایل ارتودنسی با وسایل پرقدرت و با دقت بالا انجام می شود. مدت زمان درمان ارتودنسی ثابت بسیار کمتر از ارتودنسی متحرک است. براکت های ارتودنسی ثابت به طور دائمی روی دندان ها قرار می گیرند و بر خلاف ارتودنسی متحرک توسط بیمار قابل برداشتن نیستند.

دندانپزشکی دکتر نورالهی بهترین متخصص ارتودنسی خرم آباد ، با کیفیت ترین خدمات ارتودنسی را ارائه می دهد. شما می توانید لیست سایر خدماتی که ما ارائه می دهیم را بررسی کنید و برای مشاوره یا رزرو، با شماره (206) 225-2882 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button