جویدن آدامس و ارتودنسی و آیا جویدن آدامس با ارتودنسی اشکالی ندارد؟

بستن فاصله دندان جلویی
بستن فاصله دندان جلویی
اکتبر 16, 2021
مزایای ارتودنسی زود هنگام
مزایای ارتودنسی زود هنگام
نوامبر 2, 2021
بستن فاصله دندان جلویی
بستن فاصله دندان جلویی
اکتبر 16, 2021
مزایای ارتودنسی زود هنگام
مزایای ارتودنسی زود هنگام
نوامبر 2, 2021

جویدن آدامس و ارتودنسی و آیا جویدن آدامس با ارتودنسی اشکالی ندارد؟

جویدن آدامس و ارتودنسی

 

حقیقت این است که جویدن آدامس هنگام استفاده از ارتودنسی  دارای مزایا و معایبی است. برخی از متخصصان ارتودنسی توصیه می کنند هرگز آدامس نجوید، اما برخی دیگر می گویند که جویدن گهگاه آدامس خوب است.

در ادامه بخوانید تا بدانید چه زمانی جویدن آدامس در حین انجام  ارتودنسی خوب است (و چه زمانی خوب نیست) . همچنین توضیح خواهیم داد که کدام نوع آدامس برای جویدن بهتر است و از جویدن کدام نوع آدامس باید اجتناب کنید.

 

آیا جویدن آدامس با ارتودنسی اشکالی ندارد؟

چه ارتودنسی دارید یا نه، هرگز نباید آدامس حاوی قند بجوید. این نوع آدامس می تواند باعث شود باکتری ها روی دندان های شما را بپوشانند که می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • پوسیدگی دندان
  • حفره ها
  • بیماری لثه
    دندانپزشکان اغلب جویدن آدامس بدون قند را توصیه می کنند

مواد جدیدتر مورد استفاده در بریس ها نیز به طور قابل توجهی با موارد استفاده شده در بریس های قبلی متفاوت است. سیم‌ها نسبت به گذشته انعطاف‌پذیرتر هستند و احتمال خم شدن آنها در اثر جویدن آدامس کمتر است.

اما قبل از اینکه تصمیم به جویدن آدامس بگیرید، باید از دندانپزشک یا ارتودنتیست خود سوال کنید، زیرا دانستن اینکه دقیقاً چه موادی ممکن است در بریس های شما استفاده شده باشد ممکن است دشوار باشد.

بیشتر بخوانید:  بستن فاصله دندان جلویی

اگر آدامس می‌جوید و ارتودنسی  دارید، مزایا و معایب آن‌ها را باید در نظر بگیرید.

 

آیا جویدن آدامس با اینویزیلاین اشکالی ندارد؟

اینویزیلاین به جای سیم و براکت برای صاف کردن دندان ها از ترازهای متحرک و شفاف استفاده می کند.

شما باید همیشه هنگام غذا خوردن یا نوشیدن اینویزیلاین  را از روی دندان های خود بردارید. در حین استفاده از اینویزیلاین  آدامس نجوید، زیرا ممکن است تکه های آدامس داخل آنها گیر کند.

بزاق اضافی که هنگام جویدن آدامس تولید می شود نیز می تواند در صورت نفوذ به داخل دندان های شما باعث پوسیدگی شود

می‌توانید هر چند وقت یکبار برای جویدن یک آدامس بدون قند از اینویزیلاین را بیرون بیاورید، اما نباید بیشتر از آنچه توصیه می‌شود، ترازهای خود را بردارید،  زیرا ممکن است :

  • باعث تاخیر در پیشرفت شود
  • طولانی شدن درمان
  • باعث درد شود

اگر آدامس در بریس های شما گیر کرد، این مراحل را دنبال کنید:

از یک مسواک نرم برای مسواک زدن تا حد امکان بر روی لثه استفاده کنید.  زور و فشار  زیاد به بریس ها نیاورید که ممکن است  به سیم ها و براکت ها آسیب برساند.
از نخ دندان برای از بین بردن آدامس باقی مانده در  سیم های ارتودنسی خود استفاده کنید که به بلند کردن  آدامس باقی مانده کمک کند.
دوباره دندان های خود را به آرامی مسواک بزنید.
با دهانشویه یا آب نمک گرم بشویید.
اگر این مراحل آدامس گیر کرده را به طور کامل برطرف نکرد ، به ارتودنتیست خود اطلاع دهید . تمیز کردن حرفه ای توسط دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی ، آدامس را بدون آسیب رساندن یا حرکت دادن سیم ها یا براکت ها از بین می برد.

بیشتر بخوانید:  انواع بریس های ارتودنسی

 

چه زمانی باید با متخصص ارتودنسی تماس بگیرم؟

اگر بیمار دکتر وحید نورالهی فرد بهترین متخصص ارتودنسی خرم آباد می باشید به بهترین متخصص ارتودنسی خرم آباد  در هر صورت اطلاع دهید که  آدامس به براکت های شما نفوذ کرده است، حتی اگر تمام آن را برداشته باشید.

ممکن است آدامس بدون اینکه متوجه شوید سیم ها را کمی جابجا کرده باشد. در این صورت ، متخصص ارتودنسی می تواند حرکت را بررسی کرده و بریس های شما را در صورت نیاز تنظیم کند.

در صورتی که :

به نظر می رسد سیمی شکسته شده یا در گونه شما فرو رفته است لثه های شما دردناک، متورم یا حساس می شوند

اگر از بریس استفاده می کنید و آدامس می جوید، حتی اگر از ترازهای متحرک استفاده می کنید، ممکن است بهترین کار این باشد که میزان جویدن آدامس را به حداقل برسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button