عکس ارتودنسی دندان اشعه ایکس

دندانپزشک زیبایی خوب با مناسب ترین قیمت
دندانپزشک زیبایی خوب با مناسب ترین قیمت
دسامبر 25, 2021
قیمت کامپوزیت دندان در خرم اباد
قیمت کامپوزیت دندان در خرم اباد
ژانویه 1, 2022
دندانپزشک زیبایی خوب با مناسب ترین قیمت
دندانپزشک زیبایی خوب با مناسب ترین قیمت
دسامبر 25, 2021
قیمت کامپوزیت دندان در خرم اباد
قیمت کامپوزیت دندان در خرم اباد
ژانویه 1, 2022

عکس ارتودنسی دندان اشعه ایکس

عکس ارتودنسی دندان اشعه ایکس چیست و چگونه در ارتودنسی استفاده می شود؟

عکس ارتودنسی دندان اشعه ایکس که رادیوگرافی نیز نامیده می شود ، یک آزمایش تصویربرداری است که به طور منظم در زمینه های پزشکی و دندانپزشکی استفاده می شود. این تصاویر زمانی شکل می گیرد که یک نور از بدن عبور می کند و به یک سنسور یا قطعه فیلم در طرف مقابل برخورد می کند.

سایه ای که بر روی فیلم ایجاد می شود به پزشک شما این امکان را می دهد که اشیاء پوشیده شده توسط پوست و استخوان را ببیند. ارتودنتیست ها می توانند تفاوت بین الگوهای روشن و تاریک را که در عکس اشعه ایکس نشان می دهند، رمزگشایی کنند. این به آنها کمک می کند تا بافت طبیعی را از ناهنجاری ها تشخیص دهند.

 

دو نوع اصلی از اشعه ایکس دندان توسط متخصص ارتودنسی استفاده می شود

اشعه ایکس داخل دهانی

اشعه ایکس داخل دهانی شناخته شده ترین اشعه ایکس است که توسط متخصص دندانپزشکی گرفته می شود.  در این تصاویر، یک متخصص دندانپزشکی تصویر دقیقی از دندان و ریشه های آن و در کل میزان سلامت آن را دریافت می کند. این اشعه ایکس معمولاً برای یافتن حفره ها استفاده می شود. مینا و مواد پر شده ضخیم هستند و در رادیوگرافی سفید به نظر می رسند. استخوان اطراف دندان ها، کانال های ریشه و هرگونه پوسیدگی ضخامت کمتری دارند و در امتداد این خطوط تیره تر به نظر می رسند.

بیشتر بخوانید:  نحوه مسواک زدن در ارتودنسی

 

اشعه ایکس خارج دهانی

اشعه ایکس خارج دهانی ساختار دندان را نشان می دهد. تمرکز اصلی این تصویر فک و جمجمه است. ارتودنتیست شما با یک عکس اشعه ایکس خارج از دهان می تواند دندان های نهفته و رشد کلی فک شما را کنترل کند. در اینجا انواع مختلفی از اشعه ایکس خارج دهانی وجود دارد:

پانورامیک : نمای دو بعدی از کل فک و ساختارهای نگهدارنده آن را در یک تصویر نشان می دهد.
سفالومتریک : تمام سر را نشان می دهد و اجازه می دهد تا دندان ها را در ارتباط با فک مشاهده کنید.
CT CONE BEAM: تصاویر سه بعدی از ساختارهای دندانی، بافت نرم، اعصاب و استخوان را نشان می دهد .

 

چرا ارتودنتیست ها به عکس ارتودنسی دندان نیاز دارند؟

اشعه ایکس که در مطب دندانپزشکی  گرفته می شود معمولاً توسط متخصص ارتودنسی قابل استفاده نیست زیرا تمرکز اصلی روی دندان های فرد است. یک متخصص ارتودنسی به اشعه ایکس نیاز دارد که کل خط فک و تصویری دقیق از ریشه دندان را نشان دهد.

 

برای جستجوی آسیب شناسی

قبل از شروع ارتودنسی یا اینویزیلاین ، متخصص ارتودنسی شما یک عکس رادیوگرافی پانوراما می گیرد تا هرگونه آسیب شناسی مانند حفره، آبسه، تومور، سرطان دهان، کیست یا بیماری پریودنتال را بررسی کند.  ما معتقدیم که هر بیمار ارتودنسی قبل از شروع درمان ارتودنسی نیاز به عکس ارتودنسی دندان اشعه ایکس  دارد.

 

برای تهیه یک طرح درمان ارتودنسی

عکس ارتودنسی دندان اشعه ایکس برای تشخیص مشکلات ارتودنسی توسط متخصص ارتودنسی خرم آباد ضروری است. بدون آن متخصص ارتودنسی نمی تواند به درستی  یک برنامه درمانی آماده کند. علاوه بر پاتولوژی، ارتودنتیست ها به موقعیت و فرم دندان ها و فک شما نیز توجه می کنند. به طور خاص، آنها به رشد دندان ها (اضافی، از دست رفته یا نهفته) و همچنین ساختار استخوانی فک شما نگاه می کنند. دیدن ریشه دندان ها نیز هنگام تنظیم طرح درمان ارتودنسی بسیار مهم است. موقعیت و طول ریشه ها می تواند مدت زمانی را که فرد ممکن است در بریس قرار داشته باشد تعیین کند.

بیشتر بخوانید:  پیشگیری از کج شدن دندان ها

 

برای نظارت بر پیشرفت درمان

اشعه ایکس به ارتودنتیست کمک می کند تا میزان پیشرفت درمان شما را بررسی کند. به عنوان مثال، ریشه های دندان شما باید به درستی در یک راستا قرار گیرند تا از بهترین پشتیبانی استخوان فکی اطمینان حاصل شود. اگرچه نادر است، اما در برخی موارد، ارتودنسی می تواند باعث کوتاه شدن ریشه دندان ها شود. اشعه ایکس به تعیین مدت زمان ادامه درمان بدون ایجاد آسیب بیشتر کمک می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button