ارتودنسی یک فک 

طول دوره درمان ارتودنسی به چه عواملی بستگی دارد؟
طول دوره درمان ارتودنسی
آگوست 5, 2021
پیشگیری از کج شدن دندان ها
پیشگیری از کج شدن دندان ها
آگوست 31, 2021
طول دوره درمان ارتودنسی به چه عواملی بستگی دارد؟
طول دوره درمان ارتودنسی
آگوست 5, 2021
پیشگیری از کج شدن دندان ها
پیشگیری از کج شدن دندان ها
آگوست 31, 2021

آیا ارتودنسی یک فک امکان پذیر است؟

 

گاهی دندان های فک بالا بسیار مرتب هستند و نیازی به ارتودنسی ندارند و گاهی هم دندان های فک پایین هیچ گونه ناهمراستایی و مشکلی ندارند، بنابراین ارتودنسی یک فک انجام می شود؛ یعنی فکی که منظم است و نیازی به ارتودنسی ندارد کاملا دست نخورده و آزاد باقی می ماند و سیم کشی ارتودنسی تنها بر فک و دندان های ناهماهنگ انجام می شود.

روال معمولی در این اقدامات این گونه است که ابتدا ارتودنسی برای فک بالا انجام شود و سپس بر روی فک پایین. ولی برخی از دندانپزشکان معکوس آن را نیز انجام می دهند،( ابتدا ارتودنسی فک پایین). اما موضوع بسیار مهم و قابل توجه این است که فک پایین و بالا با یکدیگر متقارن باشند و دندانپزشک قبل از شروع به کار و ارتودنسی یکی از فک ها حتما وضعیت روی هم قرار گرفتن دندان های پایین و بالا را به طور دقیق بررسی کند.

حالت ها و شرایط ایده آل ارتودنسی تک فک کدامند:

کار عمده و مهم ارتودنسی این است که دندان های کج و ماوج و ناهماهنگ را مرتب کند و نتیجه ی این هماهنگی جلوتر آمدن دندان ها به طور خودکار است و دندانپزشک باید این تغییر را در ارتودنسی بر روی فک در نظر بگیرد زیرا تاثیر مهمی دارد.

بیشتر بخوانید:  ایا ارتودنسی برای کودکان درد دارد؟

موارد مناسب عبارتند از:

  1. در صورت مرتب بودن و جلوتر بودن دندان های بالا ( اوربایت)، سیم کشی و ارتودنسی بر فک پایین انجام می شود.
  2. در صورتی که دندان های بالا فاصله دار باشند، ولی دندان های پایین مشکلی نداشته باشند ارتودنسی تنها بر فک بالایی اعمال می شود.
  3. اگر هر کدام از فک های بالایی و یا پایینی ناهنجاری های زیر را داشته باشند، تنها با ارتودنسی همان فک مشکل بر طرف خواهد شد؛ فاصله بین دندان ها، فشرده بودن دندان ها و جلو بودن زیاد از حد یک فک.

با همه ی توصیف های ذکر شده باز هم رادیولوژی و عکس برداری و تشخیص پزشک بهترین گزینه را برای ما رقم خواهند زد.

 

ارتودنسی بر روی تک فک عوارضی هم دارد یا خیر:

ارتودنسی علاوه بر رفع ناهمراستایی ها، باعث جلو آمدن تک فک و یا عقب رفتن آن می شود و این ایجاد اختلالاتی در بایت می کند. بایت یعنی رابطه ی دندان های بالا و پایین، به همراه در گیر کردن فک ها.

موضوع بسیار مهم این است که از نظر متخصص ارتودنسی خوب در خرم آباد صورت می گیرد،گرچه امکان ارتودنسی تنها بر تک فک امکان پذیر است ولی اگر هر دو فک با هم ارتودنسی شوند بسیار کارسازتر خواهد بود. چرا؟

پاسخ به این سوال بسیار آسان و کاملا واضح است، فک های هر انسانی جفت هستند، یعنی هردو با هم کارشان را انجام می دهند و باید با هم هماهنگ و منطبق باشند تا عمل جویدن و حتی زیبایی چهره را رقم بزنند و اگر یک فک به تنهایی ارتودنسی شود و مشکل آن برطرف شود، در آینده ای نه چندان دور و با بالا رفتن سن، مشکلات جدی تری پیش خواهد آمد؛ که دلیل بر ناهماهنگ شدن فک ها می باشد. پس بهترین کار این است که هر دو فک همزمان با هم ارتودنسی شوند و با یکدیگر هماهنگ باشند.

بیشتر بخوانید:  ارتودنسی لینگوال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button